Færdselsregler
Standsning og Parkering
Der har i 2011 været parkeringspåtaler vedrørende forkert
parkering på Nørresøhøjen.
Note: Nedenstående er gældende for alle vejene i Grundejerforeningen.
Nuværende Parkeringsbekendtgørelse af 23. januar 2007 udstukket af Viborg Kommune Byråd siger:
Paragraf 2: "Ved parkering på kørebanen skal køretøjet anbringes i vejens længderetning ved kørebanens yderkant, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning."
Paragraf 4: "Det er forbudt at foretage standsning og parkering - helt eller delvis - på fortov, cykelsti, helleanlæg, rabatter eller lignende steder, medmindre ander er tilkendegivet ved afmærkning"
Med andre ord er det ikke tilladt at parkerer med hjul i rabatten. Alle hjul skal vøre på vejbane.
Yderligere information:
Parkeringbekendtgørelse af 23. januar 2007
Parkering i Viborg Kommune
Note: Nedenstående er gældende for alle vejene i Grundejerforeningen.
Nuværende Parkeringsbekendtgørelse af 23. januar 2007 udstukket af Viborg Kommune Byråd siger:
Paragraf 2: "Ved parkering på kørebanen skal køretøjet anbringes i vejens længderetning ved kørebanens yderkant, medmindre andet er tilkendegivet ved afmærkning."
Paragraf 4: "Det er forbudt at foretage standsning og parkering - helt eller delvis - på fortov, cykelsti, helleanlæg, rabatter eller lignende steder, medmindre ander er tilkendegivet ved afmærkning"
Med andre ord er det ikke tilladt at parkerer med hjul i rabatten. Alle hjul skal vøre på vejbane.
Yderligere information:
Parkeringbekendtgørelse af 23. januar 2007
Parkering i Viborg Kommune
Hastigheder
Viborg Komune har en Trafiksikkerhedsplan hvor Grundejerforeningen Nørresøhøjens veje vil få en Maksimal Hastighed i Zone på 40 km/t. Se Note 1.
Herudover har Grundejerforeningen Nørresøhøjen opsat skilte med "Legende Børn på vejene" ved de to tilkørelser fra Amtsmandshøjen samt Asmildhøjen.
Ellers siger færdelsloven om Fartgrænser: "50 km/t i tættere bebygget område".
Note 1: "Fartgrænserne gælder for person- og varebiler samt motorcykler. Der er særlige regler for lastbiler, busser og personbiler, der har tilkoblet påhængsvogn, fx campingvogn. Du skal i øvrigt altid afpasse hastigheden til forholdene, og politiet eller kommunen kan fastsætte lavere hastighedsgrænser.
Og det gælder altid, at man skal tage hensyn til forholdene i trafikken, når man
bestemmer sin hastighed. Dvs. oversigtsforhold, vej, vejr, belæsning, trafik, legende børn mv. Du skal altid kunne nå at standse foran enhver forhindring på vejen.
Yderligere information:
Viborg Kommunes Trafiksikkerhedsplan
Færdselsloven og fartgrænser
Højre vigepligt
Grundejerforeningen Nørresøhøjen har ikke afmærkninger på sidevejene. Det betyder at Færdselslovens Paragraf 26, stk 4.[1] er gældende.
Det betyder:
At trafikanter på Nørresøhøjen skal holde tilbage for trafikanter som cykler, biler mv. som kommer fra Nørresøhejens sideveje.
Forklaring:
Højre vigepligt er et færdselsregel, der foreskriver, at en trafikant i et vejkryds skal holde tilbage for al kørende trafik, der kommer fra højre. Dette er hovedreglen, som gælder, medmindre andet følger af trafiksignaler, færdselstavler, afmærkning eller andre særlige regler om vigepligt. Trafikanten skal desuden sikre sig, at trafik fra venstre holder tilbage for trafikanten selv, inden han/hun selv kører ud i krydset.
Typiske situationer, hvor der kan være højre vigepligt:
- I villakvarterer og lignende
- Ved små rundkørsler
- På parkeringsarealer
- Ved venstresving i kryds, når der er modkørende
Desuden er der højre vigepligt i lyskryds, hvis lyset ikke virker, og der ikke er skiltet med ubetinget vigepligt.
Bestemmelsen optræder i artikel 18.4.a i Wienerkonventionen om vejtrafik fra 1968. I Danmark er bestemmelsen implementeret i færdselslovens § 26, stk. 4.[1]
Reglen finder anvendelse i de fleste lande med højrekørsel herunder de fleste europæiske lande. Det er dog forskelligt, hvor hyppigt den finder anvendelse i de enkelte lande. Eksempelvis i Danmark er de fleste vejkryds med blot moderat trafik udstyret med markering af ubetinget vigepligt, mens højrevigepligt i Frankrig benyttes selv på meget trafikerede veje, fx på ringvejen Boulevard Périphérique i Paris.
Yderligere information:
Færdselslovel Paragraf 26, stk.4.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar